Prof. dr hab. Krzysztof
Konecki
Referat na XII
Zjazd Socjologiczny, Poznań, 15-18.09.2004r., ‘Polska w Europie: uwarunkowania i
perspektywy’
Prywatna prezentacja kontekstów interakcji.
Analiza fotografii zwierząt domowych.
Wprowadzenie
W artykule zostaną zanalizowane fotografie zwierząt domowych (tzw. ‘petów’) wykonywane przez ich właścicieli. Materiał fotograficzny, który został tutaj użyty jako materiał zastany pochodzi głównie od właścicieli zwierząt domowych, których poproszono o dostarczenie wykonanych wcześniej fotografii zwierząt domowych z ich życia codziennego i rodzinnego. Poproszono także o komentarze werbalne dotyczące motywów fotografowania zwierząt domowych oraz użytków czynionych z wykonanymi już fotografiami. Badania i analizy opisane w tym artykule są częścią szerszych badań terenowych na temat ‘społecznego świata właścicieli zwierząt domowych’ (2001 – 2004r.). W badaniach tych i analizach skonstruowano matrycę postrzegania zwierząt domowych składającą się z czterech kategorii (patrz tab. 1).
Tab.1. Matryca postrzeżeniowa zwierząt domowych.
|
Cechy
typowo zwierzęce (‘Zwierzęcość’ – Perspektywa
Animalistyczna) |
Cechy
typowo ludzkie (antropomorfizacja) |
Uniwersalne
cechy |
Perspektywa animalistyczno – uniwersalna.
‘Wszystkie zwierzęta, w tym zwierzęta domowe, zachowują się
w określony sposób tak jak wszystkie zwierzęta; to jest dla nich
charakterystyczne, ponieważ są tylko zwierzętami, nie mają cech
ludzkich.’ |
Uniwersalizująca
antropomorfizacja.
‘Wszystkie zwierzęta, w tym
zwierzęta domowe czują, cierpią, myślą podobnie jak
człowiek.’ |
Partykularne
cechy |
Perspektywa animalistyczno - partykularna.
‘Mój (nasz) zwierzak jest wyjątkowy, i to głównie dzięki kontaktom
ze mną (z nami); ale to tylko zwierzę.’ |
Partykularna
antropomorfizacja. ‘Mój (nasz, czyli
naszej rodziny) zwierzak jest wyjątkowy, i to głównie dzięki kontaktom ze
mną (z nami), zachowuje się jak człowiek. Personifikacja zwierząt.’
|
Najczęściej używaną kategorią postrzegania jest tzw. ‘partykularna antropomorfizacja’, gdzie zwierzęta często porównuje się do członków rodziny, a ich wychowanie i traktowanie przypomina wychowywanie i traktowanie dzieci. Analiza fotografii stanowi tutaj element ogólnej strategii badań terenowych, przy pomocy której badacz pragnie poszerzyć i ugruntować swoje hipotezy dotyczące: 1. powszechnej praktyki antropomorfizacji zwierząt domowych, 2. wpływu faktu przebywania we wspólnej przestrzeni ludzi i zwierząt dla praktyk antropomorfizujących, 3. związku antropomorfizacji zwierząt z ich miejscem w życiu rodzinnym ludzi. Autor używa tutaj ‘spontanicznej wizualizacji’ określonych interakcji i obiektów bezpośrednich uczestników jego obszaru badawczego dokonanej uprzednio przez właścicieli zwierząt przy pomocy fotografowania. Fotografie traktowane są jako materiały zastane. Jest to niejako dodatkowy punkt widzenia jego przedmiotu badań. Można zatem nazwać tę procedurę badań jakościowych w tym konkretnym przypadku triangulacją danych oraz triangulacją metodologiczną .
Definicje
podstawowych pojęć.
Na początek należy zdefiniować pojęcia, którym będziemy się posługiwać w naszej analizie. Są to pojęcia sytuacji i kontekstu, oraz interakcji i fotografii prywatnych.
Sytuacja jest to względnie uporządkowany (lub celowo i świadomie przedstawiany jako nieuporządkowany), układ elementów dających się zdefiniować w społecznie zestereotypizowany sposób. Elementy sytuacji mogą być obiektami świadomymi siebie i innych lub mogą to być materialne obiekty, których występowanie w danym układzie jest niezbędne by mogły być postrzegane jako pewien społecznie rozpoznawalny typ. Ten układ elementów może występować przed wejściem w niego świadomie działających jednostek lub być dopiero rozpoznany jako taki aposteriori. W każdej sytuacji możemy wyróżnić zatem określony kontekst interakcyjny.
Dla T. Scheffa bezpośredni kontekst społecznych interakcji oznacza dialog, który prowadzi jednostka oraz bezpośrednie fizyczne otoczenie w którym ten dialog jest prowadzony (Scheff 1990, s. 199). Poszerzony kontekst natomiast jest wszystkim tym co zdarzyło się do tej pory, mogło się zdarzyć, lub może się zdarzyć później. Zatem wymiar wewnętrznej i subiektywnej świadomości oraz zewnętrznego otoczenia fizycznego danego kontekstu interakcji jest niezwykle ważny w przystosowaniu wzajemnym jednostek do siebie, by wspólnie wypracować jedną definicję sytuacji (Scheff 1990, s. 199). Jeśli mówimy o kontekstach działania to można je wiedzieć w perspektywie ‘zakorzenionych jedne w drugich’ (nested contexts, Scheff 1990, s. 190). Konteksty jawią się wtedy jak rosyjskie matrioszki. Na poziomie konkretnym można je analizować w następującej kolejności: pojedyncze słowa lub gesty są zakorzenione w zdaniach, zdania w wymianach interakcyjnych, wymiany w całych konwersacjach, konwersacje w relacjach pomiędzy rozmawiającymi, a te relacje z kolei w ich historii życia. Z tego konkretnego poziomu możemy wznieść się na poziom wyższy, społeczny: uwzględnienie wyabstrahowanego typu relacji, np. terapeuta – pacjent, kobieta – mężczyzna, właściciel zwierzęcia – zwierzę domowe, itp.; zakorzenienie tej relacji w strukturze danego społeczeństwa, we wszystkich relacjach; zakorzenienie tej struktury w rodzimej cywilizacji; a ostatecznie w historii i przeznaczeniu gatunku ludzkiego. Struktura wyżej wymienionych kontekstów nie oznacza, iż analiza ma mieć taką samą kolejność łączenia kontekstów, można przechodzić z każdego poziomu do innego, jeśli tak są postrzegane, w sytuacji badanej, elementy (Scheff 1990, s. 190).
Interakcja jest to dynamiczna relacja pomiędzy dwoma czującymi i reagującymi na siebie obiektami. W naszym przypadku będą to głównie interakcje pomiędzy właścicielami (również członkami ich rodzin) a zwierzętami domowymi.
Prywatne fotografie są to
fotografie wykonane zazwyczaj przez nieprofesjonalnych, fotografów, którzy
wykorzystując swoje zainteresowania
artefaktycznym odzwierciedlaniem rzeczywistości i jej różnie umotywowanym
‘uwiecznianiem’, zachowują je dla użytku prywatnego. Prywatne fotografie będą
przedstawiały zatem interakcje w określonych społecznych kontekstach, które
zostaną poddane analizie. Będą to ‘konteksty poszerzone’, w których określone
motywy wykonywania fotografii i określonego ich użycia są przez nas analizowane oraz, jeśli
chodzi o analizę formalną fotografii, ‘konteksty bezpośrednie’ i kulturowe
pokazujące rytualizacje wizualnych przedstawień określonych interakcji w danej
przestrzeni i czasie oraz konteksty
społeczne ukazujące relacje przedstawień fotograficznych do struktur
społecznych.
Fotografia amatorska zazwyczaj jest fotografią prywatną. Amatorzy mniej dbają o formę i kompozycję a bardziej o osobiste znaczenie, które pragną w niej zawrzeć. Należy także pamiętać, że fotografie zawsze odnoszą się do temporalności. Są przedłużeniem lub ‘protezą pamięci’. Pozwalają ‘zachować’ określony moment czasowy zapisując obraz określonej sytuacji. Fotografując tworzymy określony obraz w teraźniejszości dla przyszłości z tego co wkrótce będzie przeszłością.
Fotografia 19-wieczna dotyczyła
czasu publicznego, zawierała pewną konwencję przedstawiania czasu i przemijania
narodu, grup ludzi, natury lub gatunku ludzkiego w ogóle. Amatorska fotografia
wieku XX. przedstawiała czas indywidualny lub rodzinny, kontinuum pamięci
jednostki, jej przewidywań odnośnie przyszłości i trwania, tego co Bergson
nazywał durèe (Walker, Kimball Moulton 1989, s. 158). Ślady tego typu
prezentacji mamy również obecnie w wieku XXI, gdzie podkreślanie
indywidualności, niepowtarzalności jednostki i jej bezpośredniego otoczenia
zostało bardzo wzmocnione.
Co przedstawiają prywatne zdjęcia?
Można stwierdzić, że prywatne fotografie sytuacji domowych wykonywane do indywidualnych i rodzinnych kolekcji (między innymi do tematycznych albumów) mają za zadanie uchwycenie wysoce zindywidualizowanych, specyficznych sytuacji, kontekstów, interakcji i dobrze nam znanych z życia codziennego osób. Czy te ‘usytuowane interpretacje’ dokonywane przy pomocy aparatu fotograficznego nie mogą przedstawić czegoś wychodzącego poza sytuacje domowe? Czy te same ‘specyficzne’ sytuacje i interakcje domowników nie są kulturowo i społecznie uwzorowane? Nasze stwierdzenia o niepowtarzalności pewnych sytuacji są uwarunkowane biograficznym zakorzenieniem w konkretnym środowisku. Natomiast próba zrozumienia i interpretacji tegoż środowiska, i sytuacji w nim się zdarzających, wymaga od nas określonego utypifikowanego spojrzenia. Aparat fotograficzny ma określone znaczenia. Jednym z nich jest jego funkcja produkowania zdjęć rzeczywistości w celu jej reprezentacji i ukazania innym, często obcym osobom. By ich interpretacje u odbiorców mogły być zbliżone do interpretacji nadawcy, nadawca musi odwołać się do pewnych obrazów i symboli powszechnie znanych i uznanych, reprodukowanych i rozpowszechnianych, socjalizowanych w różnej formie (dobrowolnej i przymusowej), musi odwołać się zatem do pewnych wzorców interpretacji sytuacji, o których wie, iż będą zrozumiane w podobny sposób u odbiorcy. Nawet jeśli zdjęcia są wykonywane na tylko i wyłącznie własny użytek, to funkcje estetyczne i inne funkcje auto – użytkowe są zbudowane na próbie zindywidualizowania sytuacji przy pomocy społecznego wytworu jakim jest zdjęcie fotograficzne. Pełni ono określone funkcje społeczne i zostało stworzone by ‘reprezentować’ rzeczywistość w aspekcie:
Funkcje o których powyżej wspomniano pokazują, że zindywidualizowanie reprezentacji poszczególnych sytuacji poprzez uchwycenie nawet niepowtarzalnych zdarzeń może zarówno w aspekcie przypominania, dowodzenia realności jak i tworzenia hiper - rzeczywistości, odwoływać się do tego co powtarzalne i z założenia znane by osiągnąć u odbiorcy efekt zrozumienia w postaci: 1. wspomnienia, 2. lub dowodu na zajście jakiegoś zdarzenia, 3. lub fantazji na temat nieistniejących sytuacji lub rzeczywistości. To do czego się odwołujemy i co jest powtarzalne to pewne ‘wskazówki’ (są to najczęściej gesty, postawy, emblematy, typowe obiekty i symbole) określone społecznie i stypifikowane pozwalające zrozumieć co się dzieje w danej sytuacji i często co nadawca chciał nam zakomunikować. Niepowtarzalne sytuacje z niepowtarzalnym prywatnym otoczeniem, są tylko kontekstem (i czasami świadomie manipulowanym zasobem choreograficznym; zob. Goffman 1979), choć niezwykle ważnym biograficznie, ale mniej nieistotnym dla uogólnionych wzorców autoprezentacji, wzorców relacji międzyludzkich, rodzinnych i relacji do zwierząt.
Jak używamy fotografii w socjologii? Oto najważniejsze i najogólniej przedstawione strategie badawcze z użyciem fotografii w badaniach socjologicznych:
W naszych badaniach i analizach przyjmujemy strategię trzecią. Analizując zdjęcia zwierząt domowych interesuje nas, jak zwierzęta domowe są fotografowane przez ich właścicieli, a nie jak aktualnie (realnie) są przedstawione w danej konkretnej, empirycznej sytuacji? Nie interesuje nas tutaj reprezentatywność badanej próby i prawomocność statystyczna uogólnień które czynimy. Poszukujemy w naszych analizach wspólnego podstawowego wzorca, który jest kulturowo ukształtowany i który może stać się podstawą dla naszych interpretacji i postrzegania zwierząt domowych, a także ich roli w naszych domostwach i rodzinach. Interesuje nas przede wszystkim odkrywanie tegoż wzorca w sposobach fotografowania i najczęściej kulturowo określonych codziennych kontekstach fotografowania zwierząt domowych. Zdjęcia zwierząt domowych, ich właścicieli i domowników pokazują nam konteksty pojawiania się zwierząt w sytuacjach prywatnych, ale również i specyficznie publicznych. Zdjęcia często służą prezentacji ‘czegoś’ innym osobom, niekoniecznie z naszego najbliższego prywatnego grona.
Nasze uogólnienia są dokonywane na podstawie zestawienia wniosków z terenowych badań empirycznych, opartych na wywiadach swobodnych z właścicielami zwierząt domowych i obserwacjach interakcji zwierząt domowych z ich właścicielami, a tym co może być pewną obrazową stereotypizacją sytuacji przedstawioną, niekoniecznie w pełni świadomie, na prywatnych zdjęciach ludzi i zwierząt domowych. Zestawiamy zatem wnioski z wcześniejszych badań z tym co wynika z naszej analizy struktury samych fotografii oraz interpretacji osób wykonujących fotografie swoich zwierząt. Analizy materiałów o interakcjach zwierząt domowych z ich właścicielami w postaci tekstów zapisanych zostają tutaj wzbogacone o przedstawienia fotograficzne tychże interakcji.
Główne inspiracje kategorii analitycznych i samego sposobu analizy formalnej fotografii pochodzą od E. Goffmana (1979, por. także 1967, 1974, Chenail 1995). E. Goffman analizuje przedstawianie płci w fotografiach reklamowych. Jednak nie jest on zainteresowany stereotypizacją wzorów przedstawiania płci, ale interesuje go to: ‘Jak ci którzy komponują zdjęcia (oraz ci co pozują do nich) wykonują pracę choreograficzną z materiałów dostępnych w społecznych sytuacjach by osiągnąć swój cel, tj. zaprezentowanie sceny, która jest znacząca, i której znaczenie może być odczytane z wykonanej migawki. Poza tymi artystycznymi wysiłkami można też dostrzec jak ciała obecne w tej samej sytuacji, razem z pozaludzkimi elementami, mogą być skonstruowane jako ekspresja’ (Goffman 1979, s. 27) . Można zatem odkryć poza tymi scenicznymi konfiguracjami ‘pojedynczy rytualny idiom; poza tymi powierzchownymi zróżnicowaniami w prezentacjach istnieje niewielka liczba strukturalnych form’ (j.w.). Goffman jest zatem zainteresowany analizą fotografii nie pod kątem zachowań, które można na nich zobaczyć, ale pod kątem przedstawień tychże zachowań (displays). Socjologiczny wątek dotyczy tutaj problemu ‘jak społeczne sytuacje są używane jako sceniczne zasoby dla konstruowania wizualnie dostępnych, przykładowych portretów naszej ludzkiej natury’. Pozowane zdjęcia są dla badaczy poszukujących rytualnych idiomów tym samym co ‘zapisany tekst’ dla badaczy języka używanego w życiu codziennym (Goffman 1979, s. 27). Pozowanie i rytualne idiomy zawarte są zarówno w zdjęciach reklamowych, lub ogłoszeniowych, zdjęciach na plakatach, bilbordach, są prezentowane zarówno przez organizacje biznesowe jak i non – profit, radykalne grupy społeczne jak i w prywatnych fotografiach (Goffman 1979, s. 27). [2]
Bardzo istotne zatem, z punktu widzenia goffmanowskiej metodologii, jest uwzględnienie elementów społecznych, w tym również materialnych, używanych w określony sposób jako zasób konstruowania fotografowanego przedstawienia. To co Goffmana interesuje to sposoby konstruowania ram interpretacji (pewnych form) mających charakter rytualny. Jeśli tak to analiza ma charakter analizy zarówno socjologicznej (aktualne społeczne sytuacje) jak i kulturowej. Te dwa aspekty będą też istotne w naszej analizie formalnej fotografii by zbadać powszechnie używane ramy pewnych sytuacji, głównie sytuacji przebywania zwierząt w otoczeniu ludzkim. Jak konstruuje się przekaz fotograficzny o sytuacji przebywania ze zwierzęciem w tej samej przestrzeni i w tym samym czasie? Jakich materialnych społecznych i behawioralnych, a także materialnych elementów, używa się by zaprezentować społecznie i kulturowo akceptowalny wzorzec przedstawiania zwierząt w naszym życiu prywatnym? W przypadku niżej opisanych badań dotyczy to głównie zdjęć prywatnych, amatorskich wykonywanych dla celów niekomercyjnych.
Druga warstwa inspiracji metodologicznej dla naszej analizy fotografii pochodzi z dorobku teorii symbolicznego interakcjonizmu, gdzie niezwykle istotne jest analizowanie motywów działań ludzi i ich definicje sytuacji (Hałas 1998; Strauss 1993, 1959, 1997; Konecki 2000, Scheff, 1990, Suchar 1997, Becker 1974). Goffmana warstwa ta nie interesowała w analizach przedstawionych w pracy ‘Gender Advertisments’. Jednak kontekst poszerzony, a zatem to co mogło się wydarzyć, lub wydarzyło, lub jeszcze może się wydarzyć z perspektywy indywidualnych interpretacji określonych sytuacji jest niezwykle ważne w każdym działaniu, również w działaniu zwanym ‘fotografowaniem prywatnym’.
Istotne zatem są dla nas tutaj dwa pytania:
Te dwa pytania stały się podstawą pytań zadanych wybranym siedmiu osobom fotografującym amatorsko głównie swoje zwierzęta (pety), i poproszono ich o napisanie eseju o fotografowaniu zwierząt mając na uwadze odpowiedź na dwa powyższe pytania. Następnie zrekonstruowano główne typy odpowiedzi identyfikując motywy typu ‘ponieważ’ (dlaczego?) skłaniające do wykonywania zdjęć oraz motywy ‘ażeby’ (fotografuję żeby coś zrobić z wykonanymi zdjęciami, zatem pytanie brzmi: co czynię z wykonanymi już zdjęciami?).
Analiza formalna zdjęć (metodologia Goffmanowska) może być zatem uzupełniona analizą motywacji do ich wykonania oraz konkretnych działań w których robi się jakiś użytek z wykonanego w określony sposób zdjęcia. Znaczenie określonej konfiguracji zawartości znaczeniowej zdjęcia (formalna analiza fotografii jako materiału zastanego) , może zostać uzupełnione o znaczenie samego zdjęcia dla działającego podmiotu (analiza wypowiedzi będących interpretacją samego aktu fotografowania i fotografii). Można to uzyskać poprzez zastosowanie tzw. zasady ‘pytań i odpowiedzi’ dotyczącej fotografii (interrogatory principle of photography; Suchar 1997, s. 34). U nas dotyczy to generalnie dwóch pytań dotyczących fotografowania zwierząt i użytków fotografii zwierząt domowych, choć odpowiedzi udzielone na te pytania mogą dotyczyć także motywów wszelkiego fotografowania.
Sceniczne
konfiguracje w fotografiach zwierząt domowych – analiza
formalna
Zwierzęta są zwykle eksponowane w przestrzeni prywatnej i jest to kontekst bezpośredni prezentowania zwierząt domowch. Do najbardziej prywatnych miejsc w domach i mieszkaniach należą kuchnia i sypialnia. Ekspozycja zwierzęcia w miejscach gdzie powstaje i cementuje się więź rodzinna wskazuje na jego rolę w rodzinie i/lub domostwie rodzinnym. Wzorzec prezentacyjny w fotografiach zwierząt domowych wskazuje nam na antropomorfizację zwierząt i rytualne oraz stałe (kulturowe) wmontowanie ich w typowy ‘obraz rodzinny’, oczywiście w tych domostwach gdzie zwierzęta domowe (pety) się znalazły.
Kuchnia z jadalnią jest, jak stwierdzono, jednym z centralnych punktów przestrzeni prywatnej. Reprezentacja fotograficzna obecności zwierząt w tym kontekście pokazuje nam ich rolę w naszym życiu rodzinnym, oraz generalnie w życiu prywatnym. Inne miejsca przeznaczone dla osób z najbliższego grona rodzinnego lub przyjacielskiego to kanapy w pokoju gościnnym, łóżka w sypialni, fotele, domowe miejsca pracy (komputer, biurko i okolice, biblioteka), okolice kominka, itp. (zob. fotografie nr 1 – 10).
1/
2/3/
4/
5/
6/7/
8/
9/ 10/
Inny rodzaj przestrzeni to naturalne otoczenie, np. ogród czy działka, a nawet ukwiecony balkon. Zwierzęta są tam prezentowane by pokazać kontakt właściciela z rodziną (bliski związek matki z córką) i naturą jednocześnie. Ponadto zwierzęta są tutaj prezentowane w sytuacji rekreacji właściciela (zob. fotografie 11 – 13).
11/
12/
13/
Fotografie często są wykonywane w towarzystwie dzieci, lub zwierzęta są pokazywane w rolach dzieci, gdzie akceptacja niesubordynacji podopiecznych, pobłażanie zachowaniom niestosownym jest na to dowodem. Zazwyczaj mamy tutaj do czynienia z kontaktem cielesnym pomiędzy dziećmi a właścicielami, zwierzęta i dzieci dotykają się w różny sposób: obejmowanie, całowanie, lizanie, trzymanie na rękach. Wydaje się, że zdjęcia z dziećmi często pokazują zwierzęta w roli dzieci, a dzieci ludzkie pełnią wówczas na fotografiach rolę rodziców. To pomieszanie ról zwierząt i dzieci wyraźnie wskazuje na zjawisko antropomorfizacji zwierząt również w rytualnych przedstawieniach na fotografiach. Dziecko trzyma często zwierzę na kolanach i patrzy prosto w obiektyw, ma schyloną głowę, uśmiecha się, lub trzyma zwierzę na rękach, obejmuje je, tak jak dorosły rodzic trzyma małe dziecko, lub eksponuje do obiektywu ‘nieświadome wykonywania zdjęcia’ i oporne zwierzę. Dzieje się to np. na hamaku lub z choinką w tle. Zdarza się, iż zwierzęta liżą swych ludzkich przyjaciół po twarzy. Często dzieci ludzkie przytulają się do zwierząt, tak jak rodzice przytulają się do swych dzieci. Tłem dla tych aranżacji jest albo wnętrze domu, ogród przy domu ewentualnie las lub park, jezioro jako miejsce rekreacji i rodzinnego odpoczynku, co można poznać po akcesoriach, np. używanych w tle kocach lub sprzęcie sportowym (zob. fotografie 14 – 21). Co ciekawe również fotografie prywatne sprzed drugiej wojny światowej były aranżowane w podobny sposób (patrz fotografia nr 14).
14/ 15/
16/
17/
18/
19/
20/
21/
Są także zdjęcia pokazujące dorosłych trzymających na rękach zwierzęta tak jak trzyma się dzieci (obejmowanie ramieniem i jednoczesne spojrzenie na głowę zwierzęcia, głaskanie zwierzęcia), co jest tylko wyrazem tej samej tendencji aranżacyjnej w fotografowaniu zwierząt domowych (zob. fotografie 22 – 27). Zwierzę jest prezentowane jako obiekt mniejszy od dorosłego, dający się objąć oraz kontrolować, choć czasami z dużym trudem udaje się to właścicielowi. Jednak pobłażanie dla braku subordynacji (np. kiedy pies gryzie dłoń właściciela) jest na fotografiach powszechne.
22/ 23/
24/
25/
26/
27/
Rola dziecka jest przypisana zwierzętom domowym niejako kulturowo. Ekspozycja na zdjęciach zwierząt w towarzystwie dzieci wzmacnia tylko tą ramę interpretacyjną poprzez paradoksalne przeciwieństwo, iż dziecko nie może być rodzicem. Jeśli aranżacja przedstawienia nadaje dziecku rolę rodzica to zwierzę zostaje dzieckiem w dwójnasób poprzez: 1. ironicznie rytualne zaprzeczenie, nie będąc nim jako zwierzę, 2. jako że dziecko nie może być rodzicem. Komunikacja niewerbalna przedstawiana tutaj w wielu wariantach poprzez ‘dotyk’ wskazuje na bliskość nie tylko przestrzenną fotografowanych obiektów. Silna więź społeczna jest zwykle przedstawiana w postaci bliskości przestrzennej i czułego dotyku fotografowanych obiektów.
Zwierzęta bardzo często pokazywane są w sytuacjach zabawy. Bawią się one wtedy jak dzieci, są śmieszne, wykonują określone czynności dosyć niezdarnie, podejmują ‘niestosownie’ role dorosłych ludzi (zob. fotografia 28) . Bardzo istotne jest tutaj pobłażanie psotom zwierzęcym i ich ‘niestosownym’ zachowaniom. Akceptacja ich zachowań jest wyrażana przez uśmiech i przyzwalające zakłopotanie (zob. fotografia 29). [3]
28/
29/
Pewne śmieszne sytuacje są celowo aranżowane, co widać po atrybutach użytych w scenografii sytuacji fotografowanej (założone na nos psa okulary przeciwsłoneczne, lub wianek z kwiatów położony, zob. fotografia 30 - 31) na plecy zwierzęcia. Do zabawy użyte są tutaj bardzo młode szczeniaki, co daje asumpt do przypuszczeń, że metafora dziecka jako śmiesznego i radosnego obiektu zabawy jest tutaj przemieszczona z ramy zabawy ‘typowo ludzkiej’ do zabawy ‘ludzko – zwierzęcej’.
30/
31/
Efekt śmieszności może być wzmocniony poprzez artefakty fizyczne, których przeznaczeniem nie jest ich używanie przez zwierzęta, np. rower na którym siedzi kot, lub kwiatek na który skacze pies (zob. fot. 32 – 33).
32/
33/
Metafora ‘rodzinna’ –
antropomorfizacja z rodziną w tle.
Obraz rodziny w tle, z ekspozycją
zwierzęcia na pierwszym miejscu zdarza się dosyć często. Pamiętajmy, że zdjęcia
te zostały wyjęte często z rodzinnych albumów. Rodzaj albumu, np. album
rodzinny, określa główny temat prezentacji fotografowanych obiektów i jest
kontekstem interpretacji poszczególnych, pojedynczych zdjęć (por. Walker, Kimball Moulton 1989, s. 175
–6). Tym głównym tematem jest rodzina.
Prezentowane są zdjęcia grupowe, które pokazują iż zwierzę jest elementem grupy. Są to najczęściej zdjęcia zbiorowe, choć czasami różni członkowie rodziny są prezentowani indywidualnie razem ze zwierzęciem. Ważne jest by na zdjęciach rodzinnych był prezentowany w głębszym tle dom, domek na działce, bądź wnętrze mieszkania (zob. fotografie 34 – 37). Tego typu tło wzmacnia niejako prezentowany wizerunek własnej rodziny i ogniska domowego, którego elementem jest zwierzę domowe. Ważne jest też spoglądanie na zwierzę lub dotykanie zwierzęcia i zaznaczanie w ten sposób z nim kontaktu. Jeśli nie ma ze zwierzęciem kontaktu fizycznego to należy na zwierzę przynajmniej patrzeć. Spoglądanie może być tutaj ekwiwalentem dotyku. Ta wizualna reprezentacja członków rodziny i fizycznego otoczenia pokazuje nam jednocześnie wartość rodziny dla fotografującego oraz często społeczną strukturę rodziny. Wizualna aranżacja pokrywa się tutaj niejako z kulturowymi ikonami reprezentacji rodziny jako podstawowej grupy społecznej. Na zdjęciu poniżej (34), mężczyzna obejmuje kobietę w sposób opiekuńczy, ona ugina łagodnie prawą nogę by pokazać swą podporządkowaną pozycję, patrząc jednocześnie na zwierzę by zaprezentować zainteresowanie i więź ze zwierzęciem.
34/ 35/
36/
37/
Czasami grupowość jest w aranżacji wzmacniana grupowymi zdjęciami samych zwierząt domowych, a „domowość” może być podkreślona przestrzenią w której zdjęcie jest wykonane, np. na fotografiach poniżej dwa zwierzęta, kot i pies, siedzą przy stole w pokoju gościnnym (fotografia 38), dwa inne biegają po przydomowej działce (fotografia 39).
38/
39/
Grupa rodzinna może mieć zaznaczoną hierarchię, od zwierzęcia jako najmłodszego i najniższego rangą poprzez dziecko do rodzica jako najwyższej rangą pozycji. Widać to na fotografiach poniżej, gdzie pozycjonowanie przestrzenne na taką hierarchię wskazuje (zob. fotografie 40 – 42). Rodzic jest prezentowany jako najwyższy, później jest dziecko i dopiero na końcu najmniejszy obiekt, tj. zwierzę. Ważny jest tutaj dotyk i kontakt fizyczny fotografowanych. Punktem centralnym i łączącym fotografowaną trójkę na zdjęciu drugim poniżej jest zwierzę wyraźnie dotykane (podtrzymywane) przez matkę i dziecko. Pokazuje się w ten sposób specjalną więź jaka łączy matkę z córką. Prezentowane pozycje opiekuńcze dotyczą zarówno córki jak i zwierzęcia. Kobieta w rodzinie nie jest prezentowana jako postać dominująca, raczej opiekująca.
40/ 41/
42/
Mężczyźni natomiast występują zazwyczaj w ‘postawach głów rodziny’ i w tradycyjnym podziale ról dominujących. Na fotografii nr 43 zwierzę jest podporządkowane, trzymane mocno lewą ręką, a prawą przyciskane do podłoża. Widać też w tle działki z tyłu narzędzia, mężczyzna robi sobie przerwę w pracy fizycznej, jest do pasa rozebrany.
Na drugim zdjęciu widzimy kobietę (zob. fotografia 44). To kobieta obejmuje i podtrzymuje zwierzę jak dziecko i przytula je do twarzy, mężczyzna tego nie czyni. Ekspozycja bliskości i uczuć opiekuńczych dotyczy tylko kobiet. Na trzecim zdjęciu widać mocny uchwyt mężczyzny na szyi ujarzmionego zwierzęcia. Podporządkowane zwierzęta leżą lub siedzą na ziemi. Mężczyzna prezentuje zwykle emocjonalny dystans do fotografowanych zwierząt, w przeciwieństwie do kobiet, które nie krępują się przytulać do fotografowanych zwierząt, prezentując swoje pozytywne emocje i jednocześnie więź ze zwierzętami (zob. fotografie 43 – 46).
43/ 44/
45/
46/
Indywidualne interpretacje fotografii zwierząt domowych – kontekst
poszerzony
Analiza formalna komunikacji niewerbalnej (bezpośredni kontekst interakcji) prezentowanej na fotografiach zwierząt domowych wskazuje nam na wiele efektów scenicznych wywodzących się z określonych definicji sytuacji podpartych kulturowymi wzorcami prezentacji pozycji społecznych. Większość wykonywanych zdjęć pokazuje zwierzęta w ramie antropomorficznej (kontekst kulturowy). Zwierzęta podejmują role ludzkie, są prezentowane w bezpośrednim kontekście rodzinnym (święta rodzinne, odpoczynek rodzinny, towarzystwo dzieci, prywatna przestrzeń domowa). Zwierzęta przebywają w prywatnej przestrzeni właścicieli, co wpływać może na określoną interpretację ich roli w życiu właścicieli. Można powiedzieć po analizie formalnej, że fotografie zwierząt domowych są dowodem na konstruowanie sceniczne prezentacji tychże zwierząt przez pryzmat kategorii ‘partykularnej antropomorfizacji’, gdzie ‘nasze zwierzę’, należące do ‘naszej rodziny’ może jawić się jako wyjątkowe i to w naszej obecności, w mojej przestrzeni prywatnej oraz dzięki kontaktom z nami zachowuje się (prezentuje) ‘jak człowiek’. Fotografie mają niejako być dowodem, świadectwem na tego typu definicję sytuacji (funkcja dowodzenia przy pomocy fotografowania).
Można zatem stwierdzić, że obejmować i dotykać czule zwierzęta domowe mogą tylko dzieci i kobiety. Mężczyźni zazwyczaj trzymają je albo na uwięzi, albo mocno w swych dłoniach by, z technicznego punktu widzenia, umożliwić wykonanie zdjęcia, choć w konsekwencji ze społecznego punktu widzenia pokazują jednocześnie swą dominująca, nie tylko w danym bezpośrednim kontekście, pozycję społeczną (społeczny kontekst interakcji).
W prywatnych i amatorskich fotografiach występuje wiele elementów spontaniczności w wykonywaniu zdjęć. Nie zawsze kompozycja zdjęcia jest wykonana zgodnie z regułami sztuki. Zdjęcia małych zwierząt są wykonywane z góry co uniemożliwia wyeksponowanie ich wyglądu en face. Wykonujący zdjęcia zazwyczaj nie dbają o estetykę tła, bądź jej nie zauważają. Ten brak kreacji estetycznej w fotografowaniu zwiększa tylko ich wartość socjologiczną. Choć trzeba zaznaczyć, że rzadko pojawiają się smycze i kagańce, co może być świadomą estetyczną kreacją sytuacji scenicznych, a znaczenie społeczne tego braku też jest zauważalne. Fotografuje się głównie sytuacje odświętne, odpoczynek, święta oraz nietypowe i często śmieszne oraz radosne sytuacje rodzinne w których uczestniczą zwierzęta domowe.
Kontekst poszerzony fotografowania zwierząt domowych obejmuje między innymi odpowiedź na pytanie: Dlaczego fotografuje się zwierzęta domowe? Główny motyw fotografowania to zachowanie w pamięci zwierząt aktualnie żyjących, ale które mogą odejść jeszcze za życia właściciela. Zdjęcia mają być w przyszłości pamiątką po zwierzęciu jeszcze aktualnie żyjącym. Ta temporalna rama interpretacji jest najszerszym wymiarem konstruowania motywów wykonywania zdjęć zwierzętom domowym. Zatrzymanie czasu i ‘obiektywne dowody’ pomocne w jego retrospektywnej rekonstrukcji to główne znaczenia związane z użyciem fotografii zwierząt w życiu jednostek.
Już samo przechowywanie zdjęć zwierząt w albumach rodzinnych wskazuje na ich rolę w życiu rodzinnym. Motywy fotografowania wskazują na ramę ‘partykularnej antrompomorfizacji’ w definiowaniu tego działania, które dotyczy reprezentacji relacji właścicieli do zwierząt domowych. Potwierdzone zostały zatem tutaj wnioski płynące z naszej analizy formalnej fotografii oraz z wcześniejszych badań. Właściciele świadomie chcą uwiecznić swoją więź ze zwierzęciem i pokazać je na tle rodziny, najczęściej w społecznych kontekstach świąt i zabawy. Ich relacje o fotografowaniu zwierząt, na poziomie konkretnym analizy kontekstów, pełne są pozytywnych emocji jakie żywią właściciele w stosunku do swoich pupili. Antropomorfizacja zwierząt domowych jest tutaj niezbędnym warunkiem dla umieszczenia ich w bezpośrednim kontekście rodzinnym.
Na podstawie naszych badań i analiz można zatem postawić tezę, iż powszechnie występujące praktyki antropomorfizacji powstają w sytuacji jednoczesnego przebywania ludzi i zwierząt domowych we wspólnej (domowej i prywatnej) przestrzeni, co z kolei staje się warunkiem wyznaczenia zwierzętom określonej roli w życiu rodzinnym domowników.
Bibliografia
Becker Howard, 1974, Photography and Sociology,
“Studies in the Anthropology of Visual Communication”, 1: 3 – 26.
Becker Howard, 1986, Doing Things
Together, Northwestern University
Press, Evanston.
Becker Howard, 1990, Art World Revisited,
“Sociological Forum”, Vol. 5, No. 3: 497 – 502.
Becker Howard, 2002, Studying the New Media,
“Qualitative Sociology”, Vol.25, No.3: 337 – 343.
Collier John, 1967, Visual Anthropology:
Photography as a Research Method, Holt, Rinehart and Winston, New
York.
Ferrarotti Franco, 1993, Culture and
Photography: Reading Sociology through a Lens, “International Journal of
Politics, Culture and Society”, Vol. 7, No.1: 75 – 95.
Gofman Erving, 1974, Frame Analysis, Harper & Row, New York.
Goffman Erving 1979, Gender
Advertisements, Harper Colophon,
New York.
Goffman Erving, 1967, Interactional ritual. Essays on face to face behaviour, Anchor Books, New York.
Gold Steve 1994, Israeli Immigrants in the
United States: The Question of Community, “Qualitative Sociology”, Vol. 17, No.
4: 325 – 363.
Hałas Elżbieta 1998, Interakcjonizm symboliczny. Twórcy teorii i jej korzenie konceptualne. W: Encyklopedia socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Harper Douglas, 1997, Visualizing Structure:
Reading Surfaces of Social Life, “Qualitative Sociology”, Vol 20 , No. 1: 57 –
77.
Chenail
Ronald J., 1995, Recursive Frame Analysis,The Qualitative Report,
Volume 2, Number 2, October, 1995, (http://www.nova.edu/ssss/QR/QR2-2/rfa.html)
Konecki Krzysztof , 1992, W japońskiej fabryce. Społeczne i kulturowe aspekty pracy i organizacji przedsiębiorstwa, Instytut Socjologii UŁ, Łódź.
Konecki
Krzysztof, 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria
ugruntowana, PWN, Warszawa.
Konecki Krzysztof, Potomska Kamila,
2002, Archetypy i symbole w
reklamie, „Marketing i Rynek”, Nr 7.
Liben Lynn, Lisa
Szechter, 2002, A Social Science of the Art: An Emerging Organizational
Initiative and an Illustrative Investigation of Photography, “Qualitative
Sociology”, Vol. 25, No. 3: 385 – 408.
Magala Sławomir, 2000, Szkoła widzenia czyli świat w subiektywie aparatu fotograficznego", Biblioteka Format-u, Wrocław.
Scheff Thomas, 1990,
‘Microsociology. Discource, Emotion, and Social Structure.’ The University
Press, Chicago.
Suchar Charles, 1997, Grounding Visual Research
In Shooting Scripts, “Qualitative Sociology”, Vol.20, No.1: 33 – 55.
Strauss A.
L., 1993, Continual Permutations of
Action, Aldine, New York.
Strauss
A.L., 1959, Mirrors and Masks,
The Sociology Press, San Francisco.
Strauss A., J. Corbin, 1997, Grounded Theory in Practice, Sage,
Thousand Oaks.
Walker Andrew L., Moulton Kimball Rosalind,
1989, Photo Albums: Images of Time and Reflections of Self, “Qualitative Sociology”, 12,
2: 155 – 182.
‘The private
presentation of interactional contexts. The analysis of pet
photographs.’
The analysis of the animals (pets) photographs
is the main topic of the paper. The photographic material comes from pets owners
that have been asked to deliver the pictures of their animals in the home and
family surrounding. The shots should have to be done by owners in the past,
before the request of the researcher. The amateurs photographers have been also
asked to comment their motives of doing animals photography and also the latter
usage of performed shots. The
research and analysis being depicted in the paper are the part of the broader
research project on ‘the social world of
domestic animals owners’ (2001 – 2004). There has been constructed the animals perception matrix which
consisted from four categories:
The particular anthropomorphization category is
the most often used. The animals are compared to family members and their
socialization is similar to that of children. The analysis of the photographs is
here a one of the elements of the general strategy of the field research where
the researcher wants to broaden and ground the following
hypotheses:
There is used the ‘spontaneous
visualization’ of some interactions and objects of the research field done by
the owners photographing of their animals.
It is the additional point of view for the research subject. We can call
this procedure data triangulation and at the same time methodological
triangulation.
The Goffmanian formal analysis of
nonverbal
communication in ‘the immediate context of social interaction’ presented on the domestic animals photos
shows that many scenic effects come from the definitions of situation supported
by some culture patterns of social positions presentation. The majority of
pictures show the animals in anthropomorphic frame of display (cultural
context). The animals stay in private space of the owners, what can
influence on the interpretation of the role of animals in the life of their
owners. We can say, after the formal analysis, that photos are an evidence of
the construction of displays
according to the frame of particular anthropomorphization, what means
that ‘our pet’ belonging to ‘our family’ is a special one and its
uniqueness and anthropomorphic
features are caused by a specific and direct contact with the owner. The
photographs are to be the evidence of this type of the definition of situation.
We can also assert, from the formal analysis,
that the ‘tender touching’ of animals is only allowed for children and women.
The male owners keep pets very strong at hand, or on leash, to be able take
picture, although from the social point of view they show their dominant
position not only in the immediate context of interaction, but also in the
broader social context. There are a lot of spontaneity in making
photographs. The composition of pictures is made beyond the rules of art. The photos are often done from above of
object and it is not possible to see the small animals en face. The
amateur photographers do not think about esthetics of background. This lack of
esthetic creation increases only the sociological value of pictures. Although it should be noted that there
is lack of leashes and muzzles, what could be the conscious esthetic
creation of scenic situation, and
the social meaning of this is also analytically important. There are
photographed mainly the holidays, rest, family ceremonies and untypical and
often funny family situations in which pets participate.
The extended context of domestic animals photographing
consists of the answer to the question: Why the pets are photographed? The main
motive is to preserve the memory of actually living animals, that can go away
during the lifetime of the owner. The shots are to be the token of remembrance
of the still living animal. This temporal frame of interpretation is the most
inclusive dimension of motive construction in domestic animals photographing.
‘The time stopping’ and the ‘objective
evidences’ that help in retrospective reconstruction of time, it is the most
important meaning of using the photos in the life of the animal owners. The
keeping the photographs in the family albums shows the role of animals in the
family life. The motives of taking pictures indicate the ‘particular
anthropomorphization’ frame in the defining of the photographing activity, that
displays relations of owners to their pets. There have been then confirmed the
conclusions coming from the formal analysis of pictures and from earlier
research. The owners purposefully want to sediment their bonds to animals and
display them with the family in a background. It happens, the most often, in the
contexts of play and family ceremonies. Their verbal comments on the
photographing of animals in the immediate contexts are full of positive
emotions. Anthropomorphization of animals seems here indispensable condition for
placing them in the immediate
family context.
Then we can put follow a hypothesis
that the prevailing practices of anthropomorphization arise in the situation of
living of humans and animals in the same, common, home and private space. This
become, later, the condition of appointment the particular role of animals in
the family life of their owners.
[1] Obiektami nazywamy tutaj wszystko to co nadaje się do fotografowania i jest fotografowane, są tutaj również żyjące i czujące oraz świadome siebie obiekty.
[2] H. Becker uważa, że fotografując i interpretując fotografie używamy pewnych wizualnych konwencji, których nieświadomie uczymy się z mediów używających obrazów i fotografii: ‘Nie jesteśmy świadomi gramatyki i syntaksy tych konwencji, chociaż używamy ich, tak jak możemy nie znać gramatyki i syntaksy naszego werbalnego języka chociaż rozumiemy go i używamy’ (Becker 1994: 7).
[3] Nasze badania ilościowe (2003r.) potwierdzają tego typu interpretację znaczeń jakie pełnią zwierzęta w życiu ich właścicieli, 73% właścicieli bawi się ze swymi zwierzętami. Jest to najczęściej wymieniane przez respondentów wspólne działanie ich zwierząt domowych oraz ich właścicieli.
[4] Wydaje się, że jest to jeden głównych wymiarów interpretacji fotografii jako działania, nie tylko w odniesieniu do fotografowania zwierząt, ale dla wszelkiej fotografii (por. Walker, Kimball Moulton 1989, s. 157; Ferrarotti 1993, s. 75, Magala 2000).